23 april 2015 , DvhN, Jaap van Brummelen.
22 april 2015, TV Drenthe, Steven Stegen.
College heeft
schijn tegen met besluit in patatoorlog.
Waarom mag een
patatkraam in 2e Exloërmond snacks verkopen op een plek waar het
bestemmingsplan dat niet toelaat?
Het
collegebesluit om een vergunning voor drie jaar toe te staan geeft
voeding aan geruchten over belangenverstrengeling.
Een snackoase
in een bedrijvenwoestijn.
Dat is
patatkraam Friet & Zo. De friettent staat op een bedrijfsplein, achter een hekwerk, op een metertje of tien van de Tuinbouwstraat in 2e Exloërmond.
Een
onmogelijke plek volgens het bestemmingsplan.
Dat staat
bedrijfsactiviteiten toe, geen horeca.Toch kunnen liefhebbers van de snelle snacks er al sinds eind augustus vorig jaar aan hun trekken komen.
En dat blijft
tot in lengte van jaren zo, hoe graag Gwendolynn Peters van café DeWitte Baron
dat ook
zou willen
verhinderen.Op 800 meter afstand van Friet & Zo vist zij in dezelfde vijver.
Ze zegt dat haar bedrijf lijdt onder de concurrentie van een snackbar op zo korte afstand en houdt mevrouw Groenewold van Friet & Zo aansprakelijk voor de schade.
Medio
september ging ze al verhaal halen op het gemeentehuis van Borger-Odoorn in
Exloo.
Het kwartje
leekte vallen. Per brief gelastte de gemeente de beide dames van Friet & Zo de tent te sluiten en een andere locatie te zoeken.
Er zat ook een
deadline aan vast: 3 november.
Maar de
bitterbal werd niet zo heet gegeten als die werd geserveerd.De deadline verstreek, maar de friettent bleef gewoon open.
De gemeente
handhaafde niet.
Daarmee kwam
een geruchtenstroom over belangenverstrengeling op gang. Want de boekhouder van de dames van Friet & Zo is Harm Greven.
Een man met
vele petten op.
Hij is
raadslid voor Gemeentebelangen, maar ook voorzitter van ondernemersvereniging De
Exloërmonden.
Deze week werd
duidelijk dat het college van Borger-Odoorn van plan is mee te werken aan het
verlenen van een
vergunning voor Friet & Zo voor de komende drie jaar.
De juriste van
de gemeente had dit zorgvuldig getoetst, zo verklaarde de verantwoordelijke
wethouder Freek Buijtelaar.
Nee, voegde de
wethouder van Gemeentebelangen er met klem aan toe, inhoudelijk had hij geen
ruggespraak gevoerd met raadslid Greven.
Uit
concurrentieoogpunt ziet het college ook geen probleem. Zelfs al zou zich nog een derde patatboer in de buurt willen vestigen, dan nog zal het college niet dwarsliggen.
Dat de
gemeente eerst vindt dat de tent moet sluiten, vervolgens niet handhaaft en
uiteindelijk na acht
maanden 180
graden draait, druist tegen alle logica in.
Ook al is
juridisch alles in de haak, met dit besluit laadt het college van Borger-Odoorn
op zijn minst de schijn van partijdigheid op zich.
Het was heel
simpel geweest om die tegen te gaan: gewoon handhaven.Opmerking ABeL:
Friet&Zo:
Dat het
assurantie / administratiekantoor Greven, waarvan raadslid Greven eigenaar is,
werk verricht voor Friet& Zo is niet vreemd.
Maar dat
Friet&Zo zijn producten gedurende langere tijd mocht verkopen op een
industrieel terrein waar volgens het bestemmingsplan dergelijke verkoop
verboden was is wel vreemd.
Dat de gemeente
Borger-Odoorn daarop weigerde te handhaven is bedenkelijk.
Dat deze gemeente nu vergunning wil verlenen aan de eigenaren van
Friet&Zo is niet uit te leggen.
Maar dat hier
sprake is van belangenverstrengeling maakt veel duidelijk.
Steenfabriek de Kavelingen:
Ook hier speelde
zich iets dergelijks af.
Er bestond al
gedurende vele jaren een nauwe relatie tussen de gemeente Borger-Odoorn en
bouwmaatschappij Vuurboom uit Valthermond.
Op zich ook niets
mis mee en begrijpelijk, want je moet je plaatselijke ondernemers aan het hart
drukken en dicht bij je houden zal mevr.Stijkel van de ChristenUnie zeggen.
Het wordt
bedenkelijk als de ondernemer de fabrieksschoorsteen, sterk vervuild met
kankerverwekkende stoffen, illegaal in het oppervlaktewater van het
naastgelegen kanaal kan storten en de bestuurders en ambtenaren van de gemeente
daarbij een oogje dicht knijpen.
Het wordt nog
bedenkelijker, verdacht en zelfs crimineel wanneer bestuurders van de gemeente Borger-Odoorn in 2014 het afgedwongen bodemonderzoek
manipuleren en frauduleus handelen in het onderzoeksrapport.
Dat riekt niet
alleen naar belangenverstrengeling, het geeft het onbehaaglijke gevoel dat hier sprake is van corruptie.
Zie daarvoor ook mijn eigen verhalen onder
de volgende tabbladen in dit webblog;
·
Onbetrouwbaar milieubeleid.
·
Schandalig vlomarktbeleid